home

методичне
забезпечення

робоча

програма

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ»

Кафедра  фізичного виховання


Робоча програма навчальної дисципліни

«Фізичне виховання»


Освітня програма: для всіх освітніх програм

Мова навчання: українська


Обсяг дисципліни (ЄКТС):4 кредити

Статус: нормативна

Освітній рівень: бакалавр

Галузь знань: для всіх галузей знань

Спеціальність: для всіх спеціальностей

Київ  2022

Робоча програма навчальної дисципліни


«Фізичне виховання» розроблена для студентів бакалаврських програм усіх напрямів підготовки та спеціальностей.

Київ: НаУКМА, 2022.

Розробники: Ярмоленко М.А. завідувач кафедри, доцент;

 Жуков В.О. ст. Викладач;
Лахманюк Т.В.      ст. Викладач;
Козубей П.С.      к. п. н., Доцент;

  Горборуков В.М.   ст. Викладач;

  Збанацький С.В.     ст. Викладач;

  


Ухвалено на засіданні кафедри фізичного виховання НаУКМА


протокол  № 2 від 10 червня 2022 р.


Завідувач кафедри      __________________  М.А.Ярмоленко


І. МЕТА І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ


Дисципліна «Фізичне виховання» відноситься до нормативної частини навчального плану, носить рекреаційний характер і не впливає на тижневе аудиторне навантаження студентів.


Мета  дисципліни  “Фізичне виховання” - формування у студентів потреби до здорового способу життя та фізичного самовдосконалення.


Завдання  дисципліни:

  1. формування у студентів системи знань з фізичної культури та здорового способу життя, необхідних в процесі життєдіяльності;
  2. зміцнення здоров’я студентів,  профілактика захворювань, сприяння всебічному розвитку організму, забезпечення високого рівня фізичного стану та працездатності;
  3. оволодіння уміннями та навичками з виконання фізичних вправ та вдосконалення спортивної майстерності;
  4. забезпечення загально-фізичної та професійно-прикладної підготовленості майбутніх фахівців.


ІІ. РОЗРАХУНОК ГОДИН ЗА ЗМІСТОВНИМИ МОДУЛЯМИ ДИСЦИПЛІНИ












































ІІІ.  ЗМІСТ  І  СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА СХЕМА ДИСЦИПЛІНИ

ЛЕГКА АТЛЕТИКА




























БАСКЕТБОЛ, ЗФП

















































ВОЛЕЙБОЛ, ЗФП


















































ІV. УМОВИ ВИЗНАЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО РЕЙТИНГУ

для студентів основного навчального відділення


 Контрольні нормативи для студентів першого року навчання



V. УМОВИ ВИЗНАЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО РЕЙТИНГУ

для студентів

спеціального навчального відділення


Контрольні нормативи для студентів спеціального навчального відділення


VІ. УМОВИ ВИЗНАЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО РЕЙТИНГУ

для студентів  відділення спортивного вдосконалення






СПИСОК  ЛІТЕРАТУРИ


1.  Безверхня Г.В. Формування ціннісних орієнтацій в процесі фізичного виховання   студентів. Педагогіка. – 2010. - № 1

2. Бочелюк  В.Й.,  Черепєхіна  О.А.  Соціально-психологічні  чинники формування особистості студента під час занять спортом та фізичною культурою                                                        

     //Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. Праць Ін-ту психології

     ім. Г.С. Костюка АПН Укаїни / За ред. С.Д. Саксименка. – К.: ГНОЗІС, 2003.-

     Т. V.- Ч. 3 – С. 43 – 52.

3. Вацеба О.М. Нариси з історії західно-українського спортивного руху. – Івано-Франківськ: Лілея – НВ, 1997. – 232 с.

4. Воронова В.І. Психологія спорту: навчальний посібник. К.: «Олімпійська література», 2007. –298 с.

 5.  Грейда Б.П., Завацький В.І. Лікувальна фізична культура. – Луцьк., 2016. – 90 с.

 6.  Гринь А.Р., Медведєв Л.Ф., Правушкін О.А. Теорія і методика навчання   баскетболу (методичні розробки). - К.: Академія праці і соціальних відносин, 1999. - 53 с.

7. Иващенко Л.Я., Круцевич Т.Ю. Методика физкультурно-оздоровительных занятий. –  К.: УГУФВС, 1994. – 125с.

 8. Канішевський С.М. Науково - методичні та організаційні основи фізичного    самовдосконалення студентства: Видання друге, стереотипне. - К.: ІЗМН, 1999. - 270с.

9. Кашуба В.А. Биомеханика осанки. К.: «Олімпійська література», 2003. –279 с.

  10. Клименко В.В. Психологія спорту: Навч. посіб. для  студ. вищ. навч. закл.- К.:  МАУП, 2007 – 432с.

11. Кокун О.М. Фізична культура і спорт як фактор підвищення адаптаційних  можливостей студентів // Вісник Технологічного університету Поділля. – Ч. З. Суспільно-гуманітарні науки. – 2002. - №5. – С. 47  - 50.

     12.  Кокун  О.М.,   Малхазов  О.Р. Фізичне виховання,  як засіб формування психофізіологічної готовності студентів до професійної діяльності. Актуальні проблеми психології. Том 5. Психофізіологія. Медична психологія. Генетична психологія. Випуск 4. Київ, 2005, с. 85-90.

     13.  Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания 1, 2 том., 2003 г.

 14. Лазуренко С.І. Нормалізація психофізіологічної активності студентів / С.І. Лазуренко  //  Науковий Часопис НПУ  ім. М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки:  Зб. Наукових праць. – К.: НПУ  ім. М.П. Драгоманова,     2009.- № 28 (52), С. 172 – 178.

15. Лазуренко  С.І.  Відновлення інформаційно-енергетичного  потенціалу студентів  в  екзаменаційний  період  /  С.І.  Лазуренко  // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Том IX, частина 4  /  За ред. С.Д. Максименка,  М.-Л.А.Чепи – К.: ДП  Інформаційно-аналітичне агентство 2009,С. 238-248.

16.  Мухін В.М. Фізична реабілітація. К.: видавництво НУФВСУ «Олімпійська література», 2005. – 472 с.

17.  Осадченко Т.М. Адаптивне фізичне виховання: навчальний посібник. Умань: ВЦП «Візаві», 2014. – 210 с.

18. Платонов В.Н. Общая теория подготовки спортсменов в олимпийском спорте. – К.:  Олимпийская литература, 1997. – 584 с.

     19. Положення про державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 1996 р. №80.

20. Присяжнюк  С.І. Фізичне  виховання:  навч. посіб.  – К.:  Центр учбової літератури,  2008. – 504с.

21.  Сокрут В.М. Спортивна медицина. Донецьк: Каштан, 2013. – 470 с.

    22. Степко М.Ф. Модернізація вищої освіти України і Болонський процес // Освіта. - 2004.- 25 вересня - 1 вересня. - Ст. 12-15.

23. Ткач П.М. Фізичне виховання студентів вузу: Навчальний посібник. - Луцьк, 1996.

     24. Шиян Б.М., Папуша В.Г. Теорія фізичного виховання.–Тернопіль: Збруч, 2000.–184 с.

25.  Сокрут В.М. Спортивна медицина. Донецьк: Каштан, 2013. – 470 с.





Рекомендован літературні джерела для написання рефератів



1. Боднар І. Диференційоване фізичне виховання : навч. посіб. / Іванна Боднар. – Львів : ЛДУФК, 2017. – 200 с. Режим доступу до сайту: file:///C:/Users/%D0%9C%D0%90%D0%9A%D0%A1/Desktop/%D0%91%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0%D1%80%20%20%D0%86.%20%D0%94%D0%B8%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%20%D1%84%D1%96%D0%B7.%20%D0%B2%D0%B8%D1%85.%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87.%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1..pdf

2. Жданова О. Основи управління сферою фізичної культури і спорту : навч. посіб. / Ольга Жданова, Любов Чеховська. – Львів : ЛДУФК, 2017. – 244 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/22089/1/%d0%96%d0%b4%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b0.pdf

3. Куцериб Т. Анатомія людини з основами морфології : навчальний посібник / Куцериб Т., Гриньків М., Музика Ф. – Львів : ЛДУФК, 2019. – 86 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/23618/1/%d0%9a%d1%83%d1%86%d0%b5%d1%80%d0%b8%d0%b1%20%d0%a2.%20%d0%90%d0%bd%d0%b0%d1%82%d0%be%d0%bc%d1%96%d1%8f%20%d0%bb%d1%8e%d0%b4%d0%b8%d0%bd%d0%b8.pdf

4. Медико-біологічні основи фізичної терапії, ерготерапії («Нормальна анатомія» та «Нормальна фізіологія») : навч. посіб. / Мирослава Гриньків, Тетяна Куцериб, Станіслав Крась, Софія Маєвська, Федір Музика. – Львів : ЛДУФК, 2019. – 146 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/22301/1/%d0%9c%d0%b5%d0%b4%d0%b8%d0%ba%d0%be-%d0%b1%d1%96%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%87%d0%bd%d1%96%20%d0%be%d1%81%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b8%20%d1%84%d1%96%d0%b7%d0%b8%d1%87%d0%bd%d0%be%d1%97%20%d1%82%d0%b5%d1%80%d0%b0%d0%bf%d1%96%d1%97....pdf

5. Оздоровчо-рекреаційні технології : навч. посіб. / Любов Чеховська, Ольга Жданова, Ірина Грибовська, Мирослава Данилевич, Уляна Шевців. – Львів : ЛДУФК, 2019. – 220 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/21960/1/%d0%a0%d0%b5%d0%ba%d1%80%d0%b5%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%b9%d0%bd%d0%be-%d0%be%d0%b7%d0%b4%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b2%d1%87%d1%96%20%d1%82%d0%b5%d1%85%d0%bd%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%97.pdf

6. Пангелова Н. Є. Теоретико-методичні основи оздоровчої фізичної культури: навчальний посібник / Н. Є. Пангелова, Т. Ю. Круцевич, В. М. Данилко. – Переяслав Хмельницький: ФОП Домбровська Я. М., 2017. – 505 с. Режим доступу до сайту:   http://ephsheir.phdpu.edu.ua/bitstream/handle/8989898989/3712/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%BE%D1%97%20%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Пасічник В. Рекреаційні ігри : навч. посіб. / Вікторія Пасічник, Валерій Мельник. – Львів : ЛДУФК, 2018. – 106 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/10789/1/%d0%9f%d0%b0%d1%81%d1%96%d1%87%d0%bd%d0%b8%d0%ba%20%d0%92.%20%d0%a0%d0%b5%d0%ba%d1%80%d0%b5%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%b9%d0%bd%d1%96%20%d1%96%d0%b3%d1%80%d0%b8.pdf

8. Попрошаєв О. В., Мунтян В. С. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни “Фізичне виховання” (галузь знань 0304 “Право”, освітньо-кваліфікаційний рівень “Бакалавр”, напрям підготовки 6.030401 “Правознавство”) для студентів спеціальної медичної групи із захворюванням серцево-судинної та дихальної систем І-ІІ курсу денної форми навчання / авт.: О. В. Попрошаєв, В. С. Мунтян. – Х.: Нац. ун-т “Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого”, 2013. – 52 с. Режим доступу до сайту: http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/2220/1/NMP_0007.pdf 

9. Теоретико-методичні основи оздоровчого фітнесу : навч. посіб. / Юлія Беляк, Ірина Грибовська, Федір Музика, Вікторія Іваночко, Любов Чеховська. – Львів : ЛДУФК, 2018. – 208 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/13856/3/Untitled.FR12.pdf

10. Шинкарук, О. А. Теорія і методика підготовки спортсменів: управління, контроль, відбір, моделювання та прогнозування в олімпійському спорті : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / О. А. Шинкарук; МОНУ, НУФВСУ. - Київ : НВП Поліграфсервіс, 2013.  136 с. Режим доступу до сайту: http://reposit.uni-sport.edu.ua/bitstream/handle/787878787/1134/%d0%a8%d0%b8%d0%bd%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%83%d0%ba1.pdf?sequence=1&isAllowed=y




Рекомендована література для написання комплексів ранкової гімнастики:


1. Айунц В. І. Основи методики викладання гімнастики: навч. посібник. В. І. Айунц, Д. Р. Мельничук – Житомир: Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2010. – 76 с. Режим доступу до сайту: http://eprints.zu.edu.ua/5914/2/%C2%B0.pdf

2. Бубела О. Ю. Навчально-методичний посібник з курсу загальної гімнастики / Бубела О. Ю., Петрина Р. Л., Сениця А. І.  Львів : [б. в.], 2001.  100 с. Режим доступу до сайту: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/6624

3. Воловик Н. І. Навчальний посібник «Сучасні програми оздоровчого фітнесу» для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. / Н. І Воловик – К.: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – 48 с. Режим доступу до сайту: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/18980/1/Volovik%20N.pdf

4. Воловик Наталія. Основи оздоровчого фітнесу: навчальний посібник. – К.: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 240 с. Режим доступу до сайту: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/19267/1/Volovik.pdf

5. Мехоношин C. О. Гімнастика. Індивідуальна та самостійна робота студентів (на прикладі технологій графічного конструювання, ситуаційного моделювання, ступеневого навчання) / C.О. Мехоношин. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2013. — 216 с. Режим доступу до сайту: https://bohdan-books.com/upload/iblock/663/6636804e0b8a5558200df9e4e17bbd99.pdf

6. Гімнастика: Робоча програма навчальної дисципліни. – К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, факультет здоров’я, фізичного виховання і спорту, 2016. – 61 с. Режим доступу до сайту: https://fzfvs.kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/ilid/kfr/gimnastika_1.pdf

7. Попрошаєв О. В., Мунтян В. С. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни “Фізичне виховання” (галузь знань 0304 “Право”, освітньо-кваліфікаційний рівень “Бакалавр”, напрям підготовки 6.030401 “Правознавство”) для студентів спеціальної медичної групи із захворюванням серцево-судинної та дихальної систем І-ІІ курсу денної форми навчання / авт.: О. В. Попрошаєв, В. С. Мунтян. – Х.: Нац. ун-т “Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого”, 2013. – 52 с. Режим доступу до сайту: http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/2220/1/NMP_0007.pdf 

Пангелова Н. Є. Теоретико-методичні основи оздоровчої фізичної культури: навчальний посібник / Н. Є. Пангелова, Т. Ю. Круцевич, В. М. Данилко. – Переяслав Хмельницький: ФОП Домбровська Я. М., 2017. – 505 с. Режим доступу до сайту: http://ephsheir.phdpu.edu.ua/bitstream/handle/8989898989/3712/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%BE%D1%97%20%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
















Назва змістовних модулів


Всього годин


Практичні заняття


Легка атлетика:

 - техніка бігу на дистанції 100 м;

 - техніка стрибків у довжину;

 - кросова підготовка;

 - правила змагань.    


12

12

Баскетбол, ЗФП:

 - техніка пересувань по майданчику;

 - техніка передачі м’яча;

 - техніка ведення м’яча;

 - техніка кидків м’яча;

 - тактичні дії гравця;

 - правила змагань;

 - розвиток фізичних якостей.


12

12

Волейбол, ЗФП:

 - техніка передачі м’яча;

 - техніка подачі м’яча;

 - техніка пересувань по  майданчику;

 - тактичні дії гравця;

 - правила змагань;

 - розвиток фізичних якостей;

  - вдосконалення функціональних  можливостей.


24

24

Прийом  контрольних нормативів


8

8

Всього годин:


56

56

Зміст занять

1 семестр

Організаційно-практичне заняття.
Техніка безпеки під час проведення занять   з фізичного виховання.   
Правила змагань з л/а.


2

Техніка низького та високого старту.

Техніка бігу на дистанції 100 метрів.     


2

Прийом контрольного нормативу з бігу на 100 метрів.  


2

Техніка стрибків  у довжину з місця.


2

Прийом контрольного  нормативу зі стрибків

у довжину з місця.  


2

Техніка бігу на довгі дистанції.


2

Усього:


12

Зміст занять

1 семестр

Пересування по майданчику. Передача та прийом м'яча.
Ознайомлення з правилами гри (на кожному занятті).                      ЗФП - вправи для розвитку:

- сили м’язів живота і спини;

- гнучкості плечових суглобів та хребта.


2

Ведення м'яча (високе, низьке). Передачі м’яча двома руками від грудей,  однією рукою від плеча. Штрафний кидок.                      

ЗФП - вправи для розвитку:

- загальної та швидкісно-силової витривалості;

- гнучкості плечових, ліктьових суглобів, кисті рук та пальців.  

2

Передачі м'яча. Рухливі ігри з елементами баскетболу.                         

ЗФП - вправи для розвитку:

- швидкісно-силових якостей;

- гнучкості кульшових та гомілковостопних суглобів.

2

Ознайомлення з діями гравця в нападі без м'яча. Кидки під різними кутами по відношенню до щита. Двостороння гра.        

ЗФП - вправи для розвитку:

- координації;

- гнучкості плечових, ліктьових суглобів, кисті рук та пальців.   

2

Дії гравця в захисті (1x1, 2x2). Добивання м'яча.       Штрафний кидок. Двостороння гра.                              

ЗФП - вправи для розвитку:

- швидкісно-силової витривалості;

- сили м’язів тулуба, рук, ніг.   


2

Прийом контрольних нормативів.   Двостороння  гра.                                    ЗФП - вправи для розвитку:

- спритності;

- сили м’язів плечового поясу.    

2

Усього:


12

Зміст занять

1 семестр

Стійки волейболіста, пересування по майданчику. Передачі м’яча зверху, знизу.
Ознайомлення з правилами гри.   

ЗФП – вправи для розвитку:

-  сили м’язів тулуба, ніг, рук;

-   гнучкості хребта.           

2

2

Передача та прийом м’яча (в парах, трійках, колонах). Подачі м’яча.               

ЗФП – вправи для розвитку:

- просторового орієнтування та координації;

- гнучкості тазостегнових суглобів.   

2

2

Передачі м’яча (від стінки, над собою).

Техніка нападаючого удару. Подачі м’яча.

ЗФП – вправи для розвитку:

         -  швидкісно-силових якостей;

          - сили м’язів тулуба та рук.                                          


2

2

Двостороння гра. Виконання контрольних нормативів: передача м’яча двома руками зверху, подачі м’яча.

ЗФП - вправи для розвитку:

         - спритності;

         - сили м’язів верхнього плечового поясу.

2

2

Ознайомлення з технікою блокування та

взаємодією гравців у захисті. Подачі м’яча. Двостороння гра.      

ЗФП - вправи для розвитку:

- швидкісно-силових якостей;

- сили м’язів тулуба, рук та ніг.    

2

2

Прийом контрольних нормативів.

Двостороння  гра.

ЗФП - вправи для розвитку:

- спритності;

- гнучкості плечових суглобів та хребта.

2

2

Усього:


24